304903 dw xiamen drone%20view%20%285%29 jhe e1a136 large 1551249567

Bicycle Architecture Biennale stelt de Fiets centraal in de stad van de toekomst

De tentoonstelling voor baanbrekende fiets architectuur gaat op 17 juni tijdens WeMakeThe.City in premiere. Het startpunt van een expositie die een rondreis zal gaan maken door binnen- en buitenland.

15 ontwerpen uit 9 verschillende landen, waaronder 4 projecten uit Nederland (Delft, Den Haag, Purmerend en Utrecht), zijn geselecteerd om deel uit te maken van de ‘Bicycle Architecture Biennale’ (BAB). De BAB is een vooraanstaande tentoonstelling van vernieuwende architectonische ontwerpen, die fietsgebruik wereldwijd faciliteert en stimuleert. De tentoonstelling heeft als doel om aan te tonen hoe fiets architectuur verder gaat dan alleen het functionele ontwerp, en dat het bijdraagt aan een gezondere levensstijl, een beter klimaat en een duurzame economie. De organisatie wil ook bezoekers uitdagen om mee te denken over hoe we samen in de stad van de toekomst willen bewegen en leven.

De BAB is geïnitieerd door BYCS, een Amsterdamse social enterprise die wereldwijd werkt aan het leefbaarder maken van steden, door middel van de fiets. De expositie is ontwikkeld om bij te dragen aan de ‘50by30’ missie, zodat 50% van alle stedelijke ritten in 2030 op de fiets zal zijn. Het centraal stellen van de fiets in het ontwerp van een stad kan volgens BYCS grote voordelen hebben op de sociale cohesie, economische stabiliteit, duurzaamheid en gezondheid van iedere stad. De tentoonstelling is mede samengesteld door NEXT architects, partner van BYCS, een vooraanstaand architectenbureau met kantoren in Amsterdam en Beijing. De drie overkoepelende thema’s: ‘Routes, Connections en Destinations’. laten binnen de tentoonstelling de verschillende manieren zien waarop de fiets mensen en plekken positief kan veranderen.

De geselecteerde ontwerpen binnen deze thema’s zijn gekozen uit bestaande projecten en via een voor het eerst georganiseerde ‘global open call’ met vele inzendingen. De uiteindelijke selectie bestaat uit 11 reeds gerealiseerde projecten en 4 projecten die nog in een concept en planfase zitten.Een van de vele goede voorbeelden daarvan is de grootste fietsenstalling ter wereld naast Utrecht Centraal, waar binnenkort 13.500 fietsen geparkeerd kunnen worden. Aan de andere kant is er ook gekozen voor ontwerpen uit landen waar de fiets nog aan belang kan winnen en waaraan deze ontwerpen zouden kunnen bijdragen. Een voorbeeld hier is de iconische ‘Bicycle Skyway’, waar fietsers zich over een verheven fietspad van acht kilometer door de stad Xiamen in China verplaatsen.

De BAB is een van de hoogtepunten op de agenda van WeMakeThe.City, het ‘citymaking’ festival van Amsterdam. De tentoonstelling is te zien van 17 tot 21 juni in Circl op de Zuidas en wordt officieel geopend tijdens een receptie en borrel op 19 juni om 16.30 uur. Wil je hier bij zijn? Neem dan contact op met BYCS via lisanne@bycs.org. Is jouw stad of organisatie geïnteresseerd om deze BAB-tentoonstelling te organiseren in binnen -of buitenland? Neem graag snel contact op met BYCS. Voor meer informatie, ga naar: bycs.org/bab

Quotes:

Maud de Vries, CEO van BYCS over de BAB:

“Fietsen is veel meer dan alleen een vervoermiddel. Het verbetert onze fysieke en mentale gezondheid, gaat luchtvervuiling en klimaatverandering tegen en brengt mensen dichter bij elkaar. Het is een krachtig middel om een positieve verandering in gang te zetten. De BAB laat zien wat er gebeurt als je de fiets centraal stelt en je jezelf afvraagt: waar kan de fiets ons brengen? Elk land, elke stad en elke wijk heeft de potentie om dankzij de fiets een succes te worden. En met deze biënnale hopen wij iedereen te inspireren en dat voor elkaar te krijgen.”

Bart Reuser, mede-oprichter van NEXT over de samenstelling van de BAB:

“In deze biënnale zien we successen op het gebied van fietscultuur en architectuur; de ruimtelijke schoonheid, de rust, en het stadsleven die door fietsen wordt gecreëerd is adembenemend. De werken komen niet alleen uit landen waar al een ver doorontwikkelde fietscultuur is, maar ook uit steden waar die ideale context nog ontbreekt. Dat maakt ons hoopvol dat we meer inspirerende voorbeelden zullen gaan ontdekken. Wij zijn trots op deze selectie aan projecten. De ontwerpen onthullen de enorme potentie van de fiets om de ruimtelijke kwaliteit van steden te verbeteren en de gedroomde stad van de toekomst te maken.”

_______________

Afbeelding:

De Xiamen Bicycle Skyway van de Deense architecten Dissing+Weitling in Xiamen in China is het eerste geselecteerde ontwerp voor de Bicycle Architecture Biennale.

Noot voor de redactie:

Pers- en contactinformatie:

Charlie Burnside

+31-20 2440625

charlie@bycs.org

Over BYCS

BYCS is een sociale onderneming uit Amsterdam die erin gelooft dat fietsen steden transformeren, en steden de wereld. Onze missie is 50by30: 50% van alle stedelijke ritten per fiets in 2030. Daar zijn de beste ideeën en meest vastberaden actie voor nodig. We geloven dat het zal leiden tot een verbetering in gezondheid, geluk en welvaart voor iedereen. We werken aan 50by30 door baanbrekende ideeën rond fietsen te initiëren, te testen en op schaal te brengen. Bij alles wat we doen vragen we ons af: “waar kan de fiets ons brengen?”

Over de eerste BAB (2017/2018)

De eerste Bicycle Architecture Biennale werd samengesteld voor BYCS door Dr. Sephen Fleming. De biënnale ging van start in Amsterdam tijdens de internationale Velo-city conferentie.

Over Next

NEXT architects, is een internationaal architectenbureau dat sinds 1999 werkt aan ontwerp- en onderzoeksprojecten op het gebied van stedenbouw, architectuur, interieur en infrastructuur.

NEXT architects verbindt. Door na te denken over de rol die ontwerpen spelen in hun omgeving vormt 'verbinding' de rode draad door zowel het portfolio als de werkmethode van het bureau. De kracht van het bureau zit in het ontwikkelen van sterke ideeën die op een overtuigende manier onderdeel worden van de specifieke context waarin een project zich bevindt.

Over BYCS

BYCS sees a world where 50% of all city trips are by bicycle by 2030. We call this global vision 50by30. This ambitious goal demands the brightest ideas and the most determined action. We believe it will lead to fundamentally healthier, happier and more prosperous cities.

BYCS acts as a catalyst for breakthrough solutions around cycling. We create and accelerate ideas, and we kick start collaborations. We're pursuing our bold 50by30 goal by launching innovative programs that can scale and engage people globally.

To realise 50by30, we work with others who share our vision. If you'd like to contribute to one of our programs or have a suggestion for a way we could collaborate, we'd love to hear from you.